Bezoek aan de IMM Cologne – Internationale meubel- en interieurbeurs in Keulen

De jaarlijkse Internationale Möbelmesse (IMM) in Keulen stond vorige week op het programma en is na Milaan de belangrijkste meubelbeurs ter wereld. Dit jaar telde de beurs 1.233 exposanten, 14 beurshallen, 245.000 m² aan beursvloer. Kortom the place to be om de nieuwste producten en trends op interieurgebied te ontdekken en om ons volop te laten inspireren.

De beurs is opgedeeld in de hoofdthema’s ‘Pure’ en ‘Home’.

‘Home’ richt zich met name op de consument, en biedt inrichtingsoplossingen die bij elke levensstijl passen. Deze hallen zijn onderverdeeld in subthema’s ‘Sleep’, ‘Scenes’ en ‘Settings’ en tonen producten en concepten die te maken hebben met o.a. slaapcomfort, zitcomfort en kastconcepten.
De producten die getoond worden combineren kwaliteiten als welzijn, warmte en ergonomie met de laatste trends, zijn esthetisch een lust voor het oog en hebben een hoge mate van functionaliteit.

‘Pure’ is het format voor ontwerpkwaliteit: hier wordt de avant-garde van internationaal design in verschillende interieurwerelden gepresenteerd, onderverdeeld in de subthema’s ‘Atmospheres’, ‘Editions’, en ‘Architects’.
Met dit segment biedt IMM exposanten van innovatieve ruimteconcepten de gelegenheid om hun nieuwe producten en innovaties om de twee jaar te presenteren in de omgeving van het Pure-segment. Een speciale focus in de beurs van 2020 lag op de thema’s badkamer, wanden en vloeren, smart home, bouwtechniek en verlichting.

De meeste opvallende trend is de organische vormgeving die in alle hallen voelbaar is.
De nadruk ligt op ronde, zachte vormen, op golvende banken en op stoelen mét armleuningen. Het meubilair hoeft niet meer overdadig en luxueus te zijn. Kleiner en subtieler mag, zolang het wel comfortabel en functioneel is. Ronde vormen hebben een zachte uitstraling en die zachtheid is terug te zien in diverse materialen. De fluweeltrend blijft en wordt vergezeld door teddystof en ‘fake fur’ in allerlei kleuren. Banken en fauteuils gehuld in deze stoffen, kregen een groot aaibaarsheidsgehalte en werden de meest geteste en gefotografeerde items van de beurs. Het straalde fun uit, het meubilair was uitnodigend (zeker na een lange beursdag) en is verrassend. Of het functioneel is, blijft de vraag, maar we zien graag lol terug in een interieur.

Terug van weggeweest is de corduroystof. Het ribbelpatroon is weer helemaal hot en is een trend waar wij fan van zijn. Dit is terug te zien in (gordijn)stoffen, behang, als freespatroon in houten kastdeuren en als toepassing in wanden. Weg met het strakke moderne uiterlijk, de ribbel is speels en in.

Natuurlijke materialen en patronen waren duidelijk aanwezig op de beurs. Ook hierin merk je dat we in een tijd leven waarin mensen bewuster en duurzamer willen leven en er daarom anders wordt omgegaan met consumeren. Materialen zoals natuursteen, beton en glas worden ook steeds populairder. Marmer is al een aantal jaar aan zijn return bezig en is ook dit jaar terug te zien in tafels, badkamers meubels, als wand, en vloerbekleding, maar ook als tafel, -en werkbladen. Glas is nog zo’n voorbeeld. Tafels van glas, wandpanelen, accessoires. Als gevolg van de natuurlijke trend zien we ook steeds meer echt groen terug in het interieur. Planten, maar ook bloempatronen in stoffen en behang.

Een andere trend die wij spotten is multifunctioneel, en daarmee ruimtebesparend, meubilair. Dat is ook niet zo gek met deze huizenmarkt; steeds meer mensen willen naar de stad en kleinere appartementen worden gebouwd om aan die vraag te voldoen. Voorbeelden van ontwerpen die hierin inspelen zijn bewegende planken en schappen, scheidingswanden en slimme opbergoplossingen en complete wandoplossingen

Wat vonden wij in het bijzonder mooi en opvallend:
De karpetten van o.a. Mae Engelgeer voor CC_Tapis. De vele tafels, spiegels en lampen met gekleurd glas. Arte Walls speelde goed in op alle trends. Prints, Print, Prints… Met reflecties, 3D behang en aaibaar behang van echt vacht in mosterdgeel en kobaltblauw tinten. Wij zijn fan.
Wij hebben een nieuw merk ontdekt waar wij zeer van onder de indruk zijn. WOUD is een opkomend designlabel uit Denemarken. Betaalbaar design met oog voor details en leuke knipoogjes in hun ontwerpen.

Als afsluiter bezochten we ook de ‘Design Post’, gelegen naast de Kölnmesse. De meer dan dertig deelnemers aan Design Post zijn actief in meubelen, verlichting, stoffen en karpetten voor het hogere segment, en hoewel de Design Post niet verbonden is aan de IMM, presenteren zij ook in deze dagen nieuwe producten.